Renovace Jungmannova parku - studie dokončena - PRO Budějce
Renovace Jungmannova parku - studie dokončena
17. 7. 2024

Studie na renovaci Jungmannova parku v Českých Budějovicích, která byla předmětem vítězného projektu participativního rozpočtu navrhovatele pana Petra Vodrážky, je dokončena.

Cílem projektu bylo vytvoření celkové koncepce budoucí podoby parku od odborného krajinářského ateliéru. Výsledný projekt měl navrhnout nejen úpravu současné zeleně, ale i novou výsadbu, úpravu trávníků a vytvoření květinových pásů. Zabývat se měl také obnovou inventáře, jako jsou lavičky, koše, osvětlení a prvky dětského hřiště.

Výsledná studie – popis

Výchozím bodem návrhu je již zpracovaný návrh cyklostezky, který prochází parkem. Studie parku pak tuto cyklostezku doplňuje o další funkce a rozšiřuje podobu parku. Vytvoření studie předcházelo také setkání s místními obyvateli a provedení dotazníkového šetření.

  • Navržena je úprava přístupu k vlakové stanici Jižní zastávka a zároveň vstupu do Jungmannova parku z ul. Heydukova / U Zastávky. Týká se především rekonstrukce zpevněných ploch, úpravy a regenerace trávníku a stromového patra. Dále jsou doplněny lavičky a odpadkové koše, podél ul. U Zastávky jsou doplněny trvalkové záhony.
  • V centrální částí parku je navržena travnatá plocha pro hry a volný pohyb, případně hromadné akce a setkání. Stávající stromy jsou zachovány.
  • U vstupu do parku z ul. Jungmannovy je umístěn stojan na kola, koš a informační tabule. Chodníček z dlažby se zelenou spárou pokračuje směrem k vlakové zastávce.
    Podél ul. Jungmannovy je pod stávající alejí stromů navržen trvalkový záhon s lavičkami.
  • Živým centrem parku je dětské hřiště. 
  • Hřiště je od cyklostezky odděleno trvalkovým záhonem.
  • Na dětské hřiště navazuje setkávací místo „náměstíčko“ s víceúrovňovou lavicí. Podél cyklostezky jsou v trávníku doplněny lehátka, případně mohou být doplněny lavice se stoly.
  • Pro povrch cyklostezky a chodníků kolem hřiště je použit mlat. Náměstíčko a vedlejší cestní síť je z propustné dlažby se zelenou spárou. Mobiliáře jsou umístěny na betonovou podestu.
  • Protihluková stěna oddělující park od železnice je doplněna podrostem keřů a popínavých rostlin.
  • V závěru ul. Jungmannovy a tedy i řešeného území se dnes nachází točna pro automobily. Tento prostor je využit jako pumptracková dráha – napojená na navrženou cyklostezku. Cyklostezku pak lze napojit dále na Lidickou třídu a k ulici J. Buděšínského.

Výsledná studie bude následně předána na majetkový a investiční odbor k dalšímu zpracování.

Veškeré informace včetně výsledné studie a situačního nákresu naleznete v detailu projektu zde.

FOTOGALERIE